Malé a stredné podniky vo všeobecnosti fungujú na veľmi obmedzených hraniciach a nemajú rovnaké záchranné siete, na ktoré sa môžu spoľahnúť - ako je to pri väčších podnikoch.
Podľa prieskumu, ktorý bol zostavený spoločnosťou Facebook - viac ako polovica malých a stredných podnikov ukončí svoju činnosť alebo nezamestná tých istých pracovníkov.
Približne jedna tretina opýtaných firiem uviedla, že neočakávajú, že sa znovu otvoria. Mnohí z nich uvádzajú, že nevedia platiť svoje účty alebo nájomné.
Z malých a stredných podnikateľov, ktorí boli nútení odstaviť počas koronavírusu svoje pracoviská - viac ako polovica týchto opýtaných vlastníkov uviedla, že nezamestnajú tých istých pracovníkov, ktorých zamestnávali pred krízou. Facebook v svojej správe uviedol, že prieskumu sa zúčastnilo 86 000 majiteľov firiem a manažérov. V správe sa zdôrazňuje trvalý ekonomický dopad na malé a stredné podniky.
Podľa tejto správy - iba 45% opýtaných vlastníkov firiem a manažérov malých a stredných podnikov v prieskume Facebooku uviedlo, že akonáhle znova otvoria svoje prevádzky, zamestnajú tých istých zamestnancov, ktorých boli v súvislosti s koronavírusom nútení prepustiť. Ak by to platilo pre mnohé podniky po celom svete - mohlo by to rýchlo oživiť hospodárstvo a postupne zažehnať vzniknutú krízu.
Jedna tretina opýtaných firiem uviedla, že neočakávajú, že znovu otvoria svoje prevádzky. Zo správy sa dá okrem iného zistiť aj to, že až 74% z opýtaných podnikov neplatí svojich zamestnancov v ich práceneschopnosti. Až 70% firiem uviedlo, že voľno, ktoré si musia ich zamestnanci čerpať im nepreplácajú.
Facebook podľa prieskumu ďalej uvádza, že v súvislosti s COVID-19 až 31% malých a stredných podnikateľov ukončilo v posledných troch mesiacoch svoju činnosť úplne.
Facebook, ktorý považuje malých a stredných podnikateľov za významnú skupinu pre svoje podnikanie v oblasti digitálnej reklamy uviedol, že viac ako polovica opýtaných firiem, podnikateľov komunikuje a udržiava kontakt so svojimi zákazníkmi online. Viac ako tretina opýtaných firiem uviedla, že svoj predaj vykonáva online. Aj tu môžeme jasne konštatovať, že koronavírus všetko a všetkých presunul do online priestoru.
Ako to bude celé prebiehať ďalej - nechajme sa prekvapiť.